Een foto zegt meer dan duizend woorden
Wellicht een open deur, maar zorg ervoor dat je foto er professioneel uit ziet en dat je er vriendelijk op staat. De meeste mensen zijn heel visueel ingesteld en hebben automatisch – bewust of onbewust – een mening over je door alleen al naar je foto te kijken. Het kan dus geen kwaad om hier tijd en aandacht aan te besteden. Denk eraan dat wanneer jouw profiel in de zoekresultaten van een recruiter verschijnt, de foto maar heel klein te zien is. Kies voor een duidelijke, scherpe foto die van dichtbij is genomen. En je mag best een beetje lachen!
Maak nieuwsgierig met je kopregel
Wie via LinkedIn een zoekopdracht doet, ziet per pagina 10 profielen verschijnen in de zoekresultaten. Je foto en je kopregel (de zin van 120 tekens direct onder je naam) zijn de enige stukjes informatie die in dit overzicht te zien zijn. Bij de meeste mensen staat in de kopregel de functie en het bedrijf waar ze werken (Financieel adviseur bij Rabobank). Maak dat concreter. Dit is ook de perfecte plek om kort en bondig aan te geven waar jij op professioneel vlak in uitblinkt en wat je expertise is, wat je levert. Daarnaast is het verstandig om rekening te houden met zoekwoorden die relevant zijn voor jouw branche. Een voorbeeld van een kopregel die met al deze elementen rekening houdt:
‘’Verbindt talenten met bedrijven, om zo wederzijds (werk)geluk te realiseren | Recruiter | recruitment Consultant’’
Zoek je een nieuwe baan? Zet dan niet simpelweg “Op zoek naar een nieuwe uitdaging” of “beschikbaar’’ in je headline, daar gaat niemands hart sneller van kloppen. Zeg wat voor soort werk je zoekt en daag potentiële werkgevers uit om op je profiel te klikken om meer te weten te komen over jou.
Pak ze in met je samenvatting
De samenvatting op je profiel is de plek waar meer je informatie geeft over je professionele achtergrond en vaardigheden. Het is niet nodig om hier al je voorgaande werkervaring op te sommen, dit staat immers al onder ‘’ervaring’’ op je profiel. Gebruik deze plek om meer over jezelf te vertellen, dit mag best persoonlijk zijn. Wat onderscheidt jou van andere mensen met dezelfde baan? Waarom vind je je werk leuk? Welke vaardigheden helpen jou bij het behalen van resultaten? Denk er goed over na wat je met je samenvatting wil bereiken. Ben je op zoek naar een nieuwe baan die min of meer buiten je huidige werkveld ligt? Zorg dan dat je samenvatting niet te specifiek op een bepaalde functie gericht is. Twijfel je of je de juiste tekst hebt geschreven? Vergelijk het eens met profielen van mensen in jouw werkveld.
Kom je er na deze tips nog steeds niet helemaal uit? Stuur ons via Facebook (messenger) een link naar je LinkedIn profiel en stel ons een concrete vraag, de Rabobonden helpen je graag verder!